Dag 65

 
 
 
Söndagen den 30 november- första advent
Det var en rätt märklig advent. Under hela dagen skrev jag med personer i Sverige och fick höra om julbak, glöggmys, minusgrader och julgardiner. Här var det över trettiofem grader varmt i solen och det var folktomt på vägarna mellan elva och fem. Innan den olidliga värmen slog till tog jag och Maria José en halvtimmes promenad upp för backen. Tittade på hus, växter och utsikten. Men med en lång brant backe och trettio grader värme blev man rätt snabbt trött, och vi märkte hur det bara blev varmare och varmare. På vägen hittade vi en överkörd och uttorkad groda, en misstänkt överkörd orm (möjligtvis del av ödla) och en typ av växt som slagit ut fyra månader för tidigt. Vilket gjorde Maria José lite fundersam. Den växten brukar nämligen bondefamiljer skörda mycket av och torka i Mars, för att brygga det som te under året, vilket hjälper mot onda magar. 
 
Vid elva gick vi in och vilade. Vid tolv grön juice och eftermiddagen hände inte mycket alls. När solen inte var lika varm och försvunnit från deras bakgård gick vi ner och fixade lite. Vattnade plantor och rensade. Fick förklarat vad alla växter var och vilken som är motsvarigheten i den svenska floran. Fick smaka på en frukt som såg ut som en clementin men som faktiskt var en citron. Men då den såg ut som en clementin åt jag den också på det sättet. Riktigt god! 
 
När mörkret började falla vid åtta tiden gick vi upp. Jag satte på filmen Hotel Marigold, en film jag fick för mig att jag inte sett men fem minuter in insåg att jag faktiskt gjort. Men då hade Maria José och Flavio redan satt sig bredvid mig i soffan och börjat skratta högt åt de rätt knasiga karaktärerna. Men kan inte säga att jag led av att se den en andra gång, det är en riktigt fin och rolig film med bra skådisar. Fick höra av Maria José att Judi Dench, en av mina absoluta favoritskådisar, tydligen är nästan helt blind nu för tiden. Någon måste läsa upp alla repliker för att hon ska lära sig dem. Tråkigt!
 
Vid tio tog filmen slut och vi gick och la oss. Värmen på natten är ett faktum och jag var tvungen att sova med helt öppet fönster för att det skulle bli behagligt. Som tur var letade sig inte många myggor in. 
 
 

Kommentera här: