Dag 59

 
 
 
Måndagen den 24 november
Efter en riktigt god natts sömn åt jag frukost: en god yoghurt med banan och müsli. Men mitt i målet kom en okänd man in i köket med plastpåsar och grejer. Strax efter Maria José. Det visade sig att det var en bonde som kom för att leverera saker till hushållet, bland annat en massa kronärtskockor och mjölk som mjölkats tidigt samma morgon. En påse färsk salami hade han med sig också. Vid halv nio gick Maria José ner till möteslokalen och jag kom efter henne några minuter senare. Där hade alla som jobbar på Centro Ecológico i Ipê samlats. De hade planerings möte och pratade om allt de hade igång, bland annat kurser i biodynamisk odling, projekt med Cetap och Ecovida samt att en lag i Brasilien ändrats så GMO är till viss del tillåtet i ekologisk odling (å hemska tanke). Alltså, en bonde kan plantera ekologiska växter i en del av fältet och GMO i andra, precis bredvid. 
 
Till lunch följde jag med Ali, Leandro och en till till en restaurang och åt. Rätt tyst måltid för min del då de pratade mycket med varandra. Sen kom jag hem vid tretton tiden och jobbade på datorn under hela eftermiddagen. 
 
Maria José tillagar aldrig någon mat, inte heller Flavio. På söndagskvällen åt till exempel Flavio bara ananas till middag. Så jag får sköta det min egen mat, för här äter alla lite när som. Så till middag blev det en omelette. Tydligen skulle jag iväg med Ali till ett kooperativ av bönder i Antonio Prado vid åtta tiden så fick lite stressigt med mat när klockan var halv åtta. 
 
Ali hann inte hämta upp mig så Maria José fick skjutsa mig istället. Vi stannade vid en lagerlokal där kooperativet samlar och lastar alla sina produkter inför marknader. Maria José följde med mig upp på den varma, rätt kvava övervåningen och sa några ord till Ali och försvann snabbt igen. Hon visste att om hon skulle stannat längre än så så hade hon inte kunnat komma därifrån. 
 
Ali höll i ett möte för kooperativet om projektet med Cetap, om vad som får och inte får användas på odlingar för att undvika insekter och sjukdomar. Intressant, men när mötet började klockan nio var jag rätt trött. Höll på att nicka till några gånger innan mötet var slut vid 23 tiden. Jag var rätt iaktagen under hela mötet av nästan alla, så att sitta och slumra till kändes inte riktigt bekvämt. Det kan inte vara vanligt med utländska turister i lilla lilla Antonio Prado. Efter mötet var jag glad att det var över- jag ville bara hem och sova. Dock kom en rätt snygg kille strax äldre än mig och försökte fråga om Schweiz. Ja ni anar inte hur många som hör fel, Suécia och Suíça är det inte så stor skillnad på (Precis som många gör i engelska också, även om det är en större skillnad). Men jag rättade honom till Sverige (Jag ska börja säga Zlatan Ibrahimovic istället för Sverige, tror att fler kopplar då). Men vad han sa efter det var helt omöjligt att förstå, synd nog. Vet inte om det är för att de har en väldigt annorlunda dialekt här eller om det var jag som var alldeles för trött för att orka fokusera på meningsuppbyggnader. 
 
Efter det skjutsade Ali hem mig. Hon informerade mig också vad som skulle hända inför morgondagen och hennes mamma som satt bak i bilen blev lite avundsjuk på oss. Vi ska till Canela på imorgon som tydligen ska vara väldigt vackert. 
 

Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

så härligt .D

2 Åsa:

skriven

Hoppas du får bra dagar där uppe - har du fått ngn ide om hur länge du ska vara där? Kommer du tillbaka till Torres ngt? Kram å på bussen hemåt

Svar: Ingen aning om hur många dagar det blir. Jag måste återvända till Torres för jag har lämnat en del grejer där, plus att jag kan inte åka till Flori med M-J & F då de har för mycket i bilen. Saknar Torres och har lite saker kvar där att göra också!
Tuva

Kommentera här: