Dag 62

 
 
Torsdagen den 27 november
På morgonen hade jag portugisiska lektion med Liege via skype. Rätt annorlunda från de vanliga lektionerna mend det fungerade ändå. Skype är ju väldigt användbart. Appropå skype så har Jacksgap gjort en väldigt fin serie om skype och eldsjälar som använder det. Värt att se på! 
 
Under resterande dagen jobbade jag hemma på datorn. Maria José kom hem runt mitten på dagen från Porto Alegre/Caxias do Sul. För ovanlighetens skull blev det en gemensam lunch: Tapioca. En rätt som kommer från nordöstra delarna av Brasilien. Tydligen ska kvinnor från Bahia vara riktiga hejare på att tillaga det. Men, det fungerar lite som pannkakor fast har en helt annan konsistens. Det är heller ingen smet eller deg, mer som ett blött pulver.
 
Pulvret består av mandioca mjöl (roten jag skalat så mycket hos bönder), arrarot mjöl och lite vatten. Så enkelt är det! Man har en stekpanna som man silar ner pulvret i, låter det steka lite och sen har man på lite vad man vill. Vi gjorde tre sorter: smör, ost och banan med kokos. Det finns två versioner av själva brödet, eller pannkakan kanske man ska säga, en knaprig och en mjuk. I Bahia är det vanligare med mjuk men Mara José och Flavio föredrar den knapriga. Och konsistensen är rätt unik! Det närmsta jag kunde komma på skulle vara kinesiska räkchips men fortfarande det låg långt borta. Riktigt gott var det i alla fall! Den på bilden är med ost, vilken förmodligen var min favorit (en medelgod ost, tror det är supergott med en annan). Annars var banan och kokos fantastiskt gott också. 
 
Till kvällen gick jag och la mig tidigt. Så skönt att få omväxling för en gång skull och inte äta klockan tio på kvällen. 
 
Kan säga att jag börjar längta hem rätt mycket till Sverige nu. Ska bli skönt att få komma hem. 
 
 

Kommentera här: