Dag 22

 
Lördagen den 18 oktober
Dagen började med ett hopp av sol då en skön värme strömmade in när jag öppnade balkongdörrarna. Sedan ett samtal hem via skype. Fick sitta med vid lunchbordet på Orrfjärdsgränd igen. Ja, lite jobbigt var det, jag blev tårögd. Men skönt att se familjen igen, om så bara för femtio minuter. Mitt under samtalet fick himlen ett sammanbrott igen. När jag sagt hejdå till Saga, mamma och pappa började även åskan mullra. Än en gång precis ovanför oss. Frukost och sedan ut i ovädret för att besöka bondens marknad 100 meter bort. Och tack för att jag har en vattentät kamera, och ett par havaianas (gummistövlar används inte här vid regn inte). Vägarna var helt översvämmade och vid marknaden stod bönderna och höll upp sin presseningar så att de inte skulle falla ihop av det tunga vattnet. Det blev inget längre besök. Ana sprang mest runt hos alla bönder, köpte mjölk från en, ägg från den andra och frukt från en tredje. Samt bytte ord med varenda en. Men ja, Ana är inte den som gör saker snabbt så ett litet tag tog det. Ibland påminner hon väldigt mycket om min farmor. Snäll, social och engagerad. Ska prata med alla och dricker kaffe väldigt långsamt. Hem fick vi skjuss av Andrés så vi skulle slippa gå igenom sjön som vägen förvandlats till. 
 
Lunch och sen dags för dagens aktivitet: bullbak. Riktigt goda blev dem trots att det inte var riktigt svenskt smör. Brasilianskt smör tycker jag är lite läskigt. Det kan stå ute i 25 grader i tre dygn utan att förlora sin form. Bullar och ett glas kall mjölk. Underbart. Sedan har det blivit blogg och CV skrivning framför Sagan om Ringen. Sånt där mysigt man gör under regniga dagar. 
 
Nu till kvällen blir det ännu en churrasco (grillkväll, BBQ), dock med lite mindre gäster. Jag ska gå upp till mitt rum och byta om innan de kommer. Ska bli så gott. Hoppas att gästerna vill äta lite bullar också då vi har ett överflöd av dem. Visst kommer Daniel säkert äta upp hälften (sån kakgris som han är) men den andra hälften måste också ätas upp. För mig räcker det med två jag ätit idag. Känner mig duktig som bara ätit två, jag som är sån bullälskare.
 
Några planer för imorgon har jag inte. Men någon slags träning i alla fall, sen om det är springning runt lagunen eller på gymmet vet jag inte. Antar att vädret får avgöra den saken.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Lasse Hässler:

skriven

Ser ut som två buketter rosor. Mums

Kommentera här: