Dag 24

 
Måndagen den 20 oktober
Jag känner hur jag börjar komma in i en vardag. Under helgerna längtar jag till den nya veckan, för det finns faktiskt inte så mycket att göra i Torres. Under vardagarna så har jag ju hela tiden intressanta och lärorika saker att göra, medan helgen är väldigt stilla och rätt så ohändelserik. Så nu vaknar jag upp och är glad över att det är måndag. Hur många av er känner det där hemma i Sverige? 
 
Idag åkte vi ut till kontoret där vi hade det vanliga måndagsmötet med planering. Samtidigt satt jag och började fila på en av mina uppgifter jag fått. En uppgift som jag bara gör på test, se om det går. Och det är att göra en ny design till Centro Ecológicos hemsida. En riktig utmaning. De behöver en ny då deras nuvarande förmodligen skapades strax efter att internet slog igenom. 
 
Till lunch åkte vi hem och åt de som brassar brukar äta dagen efter en churrasco (läs: chuhasko). Och det är en risotto med det kvarvarande köttet från churrascon. Och oj vad gott det var. Jag som inte brukar vara jätteförtjust i risotto kunde knappt sluta äta. Ville inte sluta. Tror att vi även har några rester kvar från den så hoppas på att äta mer imorgon till lunch. 
 
Eftermiddagen var full av butia (läs: butsha). Butia är ett sorts palmträd som ger gula bär, vilka är populära att göra saft och marmelad på. Det finns många olika sorter av Butia, men den som ursprungligen kommer från södra delarna av Brasilien är på väg att utrotas, framförallt på grund av bygge och jordbruk. Så Centro Ecológico har finansierat en biolog till att göra en studie om butian här, dess betydelse och möjligheter till att återhämta sig. Biologen kom hem till Marta och hade en lång redovisning för oss, med många svåra ord, så jag förstod långt ifrån allt hon sa. Vi begav oss sedan ut i Martas marker där hon har en hel skog med butia. Jag fick låna Anas systemkamera och även om det var en Canon och rätt obekant, så kändes det som om jag blev fullständig igen. Visste inte att jag saknade känslan av att fota med en systemkamera så mycket som jag gjorde. Nu ska vi bara hitta verktyget att ladda in alla bilder med så får vi se hur det blev! 
 
Nu sitter jag framför tv:n och skriver. Tittar in på weneedtolivemore, en instagramfavorit sedan länge men en min nya bloggfavorit och förebild. Fascineras utav Apples nya operativsystem, Yosemite. Ska uppdatera så fort jag är klar här. Ätit lite utav mitt nya favoritgodis som Ana överraskade mig med häromdagen. Açai och banan godis, med extremt lite socker i, vilket gör det nyttigt naturgodis. Plus ekologiskt, bättre kan det ju inte bli?! Men ska ta och äta middag nu. Och ta en tidig ikväll för jag har riktigt tidiga planer imorgonbitti. 
 
Godnatt på er!

Kommentera här: