Dag 29

 
Lördagen den 25 oktober

Jag vaknade tidigt lördag morgon just när solen höll på att gå upp. Trots min trötthet kunde jag inte somna om. Så jag skrev blogginlägget om fredagen istället, vilket tog en hel del tid. Antar att tröttheten gjorde att allt tog mycket längre tid. Jag tog en dusch och gjorde mig iordning innan jag gick ner för att äta frukost. 
 
Så fort jag kom ner för trappan sprang jag på Tiago som var på väg ut för att skejta med Daniel. Han har förändrats en hel del från när jag såg honom sist i Stockholm för tre år sedan, till det bättre, lite hipster aktig verkar han vara. Blev dock förvånad över hur tidigt både Tiago och Gabriel var uppe med tanke på hur sent de hade kommit. Gabriel busade med Lola (hunden), som självklart var överlycklig för att han kommit hem. Jag åt frukost och begav mig sen med Ana till bondens marknad. Vid frukost hade jag frågat Ana hur mycket det var att fixa inför middagen och hon svarade att det inte var något, bara lite fix klockan två på restaurangen men att jag inte behövde vara med på det om det var så att Tiago inte hade något annat för sig vid den tiden. Men Ana verkar vara lite utav en optimist. Så fort vi kom till marknaden såg jag hur hon blev bara mer och mer stressad. Plötsligt var det en massa saker vi skulle fixa. Vi köpte all lime som fanns på marknaden, mest av Elias. Men det var fortfarande inte tillräckligt så vi var tvungna att åka till den andra, oekologiska marknaden 200 meter därifrån och köpa lime där med. Den marknaden var mycket större och hade ett mycket större utbud. Där fanns det korv, ost och en massa annat. Vad jag fick förklarat av Ana så var de flesta som sålde där på marknaden bönder men att marknaden ändå inte riktigt var som en bondens marknad. Tydligen så köpte bönderna även in mycket andra produkter från butiker i Porto Alegre (osten och korven). Allt var alltså inte producerat av dem.  
 
Efter det åkte vi till restaurangen nere vid den delen av stranden där alla surfare hänger (eller som Tiago säger, där de och och snygga människorna hänger). Det var riktigt varmt och soligt så det var fullt av bilar och killar i våtdräkter med en bräda under armen. Såg faktiskt inte en enda tjej med en surfingbräda, tråkigt.
 
När restaurang ägaren kom lastade vi in all mat och blommor vi hade i bilen. Stannade och pratade ett tag med honom om förberedelserna. Restaurangen var enkel, såg egentligen mest ut som en bar. Vid den här tiden var Ana rätt så ordentligt stressad, framförallt över juicen som skulle fixas vilket egentligen var Cristianos uppdrag. Sen åkte vi hem och åt lunch för att snabbt åka iväg igen till restaurangen. Där arrangerade vi alla blommor, som Elias hade plockat dagen i deras "agroforestryregnskog". Ett snabbt besök på kooperativet Eco Torres (som arrangerade middagen) för att leta efter bra vaser till blommorna och sen tillbaka till restaurangen. Strax efter det åkte vi hem igen. 
 
När vi kom hem satt Daniel och Laércio och tittade på El clasico. Blev lite rivalitet när det visade sig att de höll på Real, när jag är Barca fan. Men det var i slutminutrarna och Madrid ledde med 3-1, vilket matchen också slutade med. Efter det var det som om alla försvann. Alla gick till sina rum och sov en stund. Samtidigt förändrades vädret, det blev grått och jag fick huvudvärk- regn på gång. Vid sex tiden var alla uppe på benen igen. Ana skyndade iväg till restaurangen och Laércio satte sig vid datorn för att diskutera politik på facebook inför det stundande valet. Jag, Daniel och Tiago åkte ut på calk- car walk- något som är väldigt populärt här i Torres. Att ta bilen till kvällen, åka ett varv runt Torres och sen några extra turer fram och tillbaka på stranden. Tiago började dock med att köra ut på stranden längst söderut, vilken är fantastiskt vacker. Efter det tog vi egentligen nästan samma tur som Ana tagit mig på. Men det var kul att se Torres från ett annat perspektiv. Han berättade mer om vad ungdomar gjorde och hur en korrupt "borgmästare" motarbetar utvecklingen av staden så att han ska tjäna mer pengar. Bland annat stänger den här borgmästaren ner alla nattklubbar som inte han äger. Vi pratade även mycket om skillnaderna mellan länderna, skillnaderna mellan Torres och Florianopolis och studentlivet i Flori. Längtar tills jag får komma dit för det låter riktigt kul. 
 
Vid nio tiden åkte vi till restaurangen. Och det verkade vara en riktig succé, fler än väntat kom så den delen som egentligen var reserverad för andra gäster tog nästan hela vårt sällskap upp också. God mat och fin musik. Dock hade Gabi stannat hemma för kvällen, Tiago försvann någon annanstans nästan på en gång, André och Laércio åkte hem tidigt, Daniel sprang runt med de andra barnen och Ana sprang runt lite smått stressad och fixade saker. Så jag var rätt ensam under kvällen. Men det var kul att se att allt hade gått så bra. På slutet av middagen fick jag sällskap av ett par som är vänner till Ana och Laércio. Visade sig att mannen hade halvsyskon i Sverige, Karlskoga för att vara precis. Dock hade han aldrig träffat dem eller varit i Sverige. Han hade hållt sig till Brasilien. Men han hade viss kontakt med dem och drömde om att få besöka Sverige någon gång. Lustigt vad världen är liten ibland! 
 
Jag, Ana och Daniel kom hem vid halv tolv, ganska så väldigt trötta. Jag gick och la mig på en gång medan de andra verkade hålla på nere i kök och vardagsrum ganska länge. 
 
Dumt nog tog jag nästan inga bilder alls, trots att jag hade kamera med mig. Kan inte komma på en bra anledning till varför jag inte gjorde det. Men har en bild från telefonen på stranden när vi var på calk, så den bjussar jag på. 
 
 

Kommentera här: