Dag 30.

 
 
Söndagen den 26 oktober. En månad i Brasilien.
Jag börjar verkligen komma in i tempot över veckorna. På söndagar lägger alla i en växel mindre och gör inte så mycket alls. Men tillskillnad från alla andra gick jag upp klockan 6 och gick ut å sprang. Jag hann komma hem, stretcha, duscha, laga omelett till frukost, äta och se ett avsnitt av Ginas värld (se alla som inte sett?!) innan alla andra vaknade. Efter att de var klara var det dags att gå till vallokalen, för det var ju inte vilken söndag som helst. Presidentval! De gick och röstade, vilket gick mycket snabbare den här gången då det inte var lika många siffror att knappa in. Efter det gick vi till affären för att inhandla lunch- churrasco. När vi kom till köttdisken blev jag rätt så förvånad. På alla köttbitar satt stora dosor. Först trodde jag att det var för att hålla det vakuumförpackat men jag var tvungen att fråga. Visade sig att köttet är så pass dyrt att det är väldigt stöldbegärligt då det är väldigt lätt att lägga ner i en väska. Därför är det larm på köttet. 
 
När vi kom hem blev det ett riktigt taberas på kött. Fantastiskt gott! Kanske inte så nyttigt att bara äta kött däremot, haha. Matkoman slog alla ganska hårt och de flesta gick upp på sina rum för att sova. Familjen började inte vakna upp förrän till sena eftermiddagen då resultaten i valet för regionerna började presenteras. Alla guvernörer blev valda. I Rio Grande do Sul vann Sartori, en slemmig matchogubbe från Aécios parti. Och han vann inte med lite heller. Tror det var 63% mot 35%. 
 
Vid sju tiden åkte jag, Ana och Daniel iväg på uma volta, först upp till fyren på fyrberget. Där satt vi en stund och åt popcorn från ett av de många mobila stånden. Senare mötte vi upp Tiago och Gabriel nere vid stranden. Mitt huvud var alldeles tomt, tänkte mycket men samtidigt ingenting. Tittade på killarna som spelade fotboll på stranden i skymningen. När matchen tog slut slängde sig alla i en stor hög. Ingen var särskilt sugen på churros eller crêpes så vi åkte hem ganska snabbt när solen gått ner bakom molnen och kylan börjat ta över. 
 
Precis när vi kom hem var alla röster färdigräknade och man kunde säkert säga vem som skulle bli president. Dilma. Med mindre än 3% skillnad. Lite mer än 100 miljoner röstade i valet, vilket betyder att ungefär 50 miljoner röstade på Aécio. Det tycker jag är läskigt, att 50 miljoner röstar på en man som vill försämra de mänskliga rättigheterna för många av människorna i landet. Riktigt skönt att Dilma vann, men jag hoppas på en förändring till nästa val.
 
Middagen blev full med diskussioner mellan Ana, Laércio, Tiago och hans vän som kommit över. Allt på snabb portugisiska. Jag fick lust att rita, något var längesen jag fick. Lånade sista sidan i Daniels "Death note" häfte. Ja, han skriver upp namn på personer eller karaktärer som han inte tycker om eller som är onda, typ som Darth Vader, Hans i Frozen och Aécio. Han blev extremt fascinerad över min snabba sketch jag ritat på 10 minuter och sprang runt och visade allihopa. Alla har sett bättre teckningar. Men det var skönt att få rita, kändes lite som om något släppte och nu vill jag bara rita mer. Att rita är ett sätt för mig att reflektera även om jag inte ritar något som har med saken att göra. Jag får gå till pappersaffären här och köpa lite bra papper att rita på.
 
Vid elva tiden gick jag och la mig. Satte på rapport på telefonen. Tänkte att den var bara fem minuter lång så att det skulle jag orka se. Hann dock somna innan introt började. Efter en halvtimme vaknade jag upp när Tiago och Gabriels kompis gick och insåg att jag somnat med telefonen i handen. La den åt sidan och somnade om igen.
 
 
Vallokalen- grundskola
 
 
Pappa känner du igen Tiago?
 
 
 
Sartori den nya guvernören för Rio Grande do Sul. Det här var hans kampanjbild. Bara jag som tycker han ser lite läskig ut?
 
Min 10 minuters sketch.

Kommentera här: