Dag 31

 
Måndagen den 27 oktober
När jag drack mitt morgonkaffe rusade Laércio iväg, något försenad. Han som annars brukar ha väldigt lugna morgnar hade sista minuten packning inför Moçambique, dit han nu åkt för jobb. Han kommer inte komma hem igen förrän om 15 dagar. Håller tummarna för att han slipper malaria som min pappa fick när han var där. 
 
Vid halv nio åkte jag och Ana ut till kontoret för det vanliga måndagsmötet. Och jag tror inte jag lagt upp någon bild på det men här ovanför är det. Så ser det ut och det är alla som jobbar här i Torres. Sen finns det även några i Ipê. Men mitt i det vanliga måndagsmötet gick alla till matsalen där ett ganska stort festbord stod uppdukat (stort med tanke på att vi inte var så många). Det var pastells, pão de queijo, kycklingsknyten, något slags köttknyte, kaka och tårta. Smarrigt värre! Smakade en tugga på tårtan som ser ut som en småbarnsdröm, och den måste varit den sötaste jag någonsin smakat. Pastellen och pão de queijon var desto godare och slank ner ganska bra. 
 
Måndagsmötet var mest en utvärdering på hur middagen hade gått under helgen. Såklart fanns det lite problem här och där. Det är sällan stora tillställningar går precis som planerat.
 
Vi åkte sedan hem och åt lunch med Daniel, Tiago, Gabriel och Jaquie. När alla andra gick upp på sina rum och tog sin eftermiddags vila bloggade jag. När det var skrev jag klart andra brevet till vängruppen, vilket tog lite tid. Blev klar vid fyra och började plugga lite portugisiska. Under hela dagen hade jag varit väldigt glad och lyssnat på Håkan Hellström. Undrar vad brassarna tycker om honom när det finns folk i Sverige som tycker han sjunger falskt. Men ändrade till Veronica Maggio, Snook och sedan vidare till Maskinen. Vid fem hamnade jag i någon svacka, antar att jag hade brist på energi, för plötsligt blev jag ganska ledsen och sakna en massa människor. Jag åt lite yoghurt och hoppades på att träningen skulle göra mig gladare.
 
En timme senare kom Ana hem efter att ha besökt restaurangen och betalt hyran från helgen. Vi gick direkt till gymmet. Den här gången var dock inte Casio där, så den andre Casio, som äger stället, fick instruera mig. En snabb men skön och välbehövlig träning, för jag blev på bättre humör. När vi kom hem höll Tiago på att snabbpacka och halvt titta på Pirates of the Caribbean: At the World's end som gick på tv. Fastnade såklart direkt, längesen jag hade sett den. En bra stretch underhållning. Jag gick upp och duschade och när jag kom ner igen hade även Gabriel kommit hem. Middagsdags. Men då ringde det på porten. Visade sig att de hade beställt en mindre sushitallrik från Gabriels kompis som startat en sushiutkörnings firma. Jag antar att det var gott då killarna åt upp nästan allt på en gång, eller i alla fall alla goda bitar. Jag smakade en med någon märklig fisk som tyvärr inte föll i min smak. Hade gärna smakat på laxbitarna men det blir väl någon annan gång. 
 
Fick chans att prata lite mer med Gabriel och Tiago innan de åkte då vi i stort sett missat varandra hela dagen, vilket var väldigt kul. Ett par bra killar det där. De åkte tillbaka till Florianpolis då de behöver förbereda sig inför tentor som de har den här veckan. Så huset som varit så fullt under helgen blir plötsligt ganska tomt då Laércio, Gabriel och Tiago har åkt. 
 
Nu ska jag snart sova, klockan är halv elva. Ska se på rapport och sen släcka lampan. Imorgon blir det en tidig morgon och förmodligen en lång dag då Centro Ecológico arrangerar en stor sammankomst för kökspersonalen från skolor runt om i de närmsta regionerna. Det strax över 60 personer från Torres, Três Cachoeiras, Mampituba, São Braz, Alcantro dom Pedro och Morrinho do Sul. 
 
Boa noite!
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Åsa:

skriven

Läste att bbc kommit fram till att det är bäst att lyssna på Queen när man känner sig nedstämd. Men å andra sidan hade de som röstat bara fått välja mellan 10 låtar så jag rekommenderar inte detta som längtansmedicin. Tvärtom kan musik få känslorna att skena - lyssna på en tv-reporter istället. Kram å vid frukostbordet.

2 Tobias R:

skriven

Tuva sa: Smakade en tugga på tårtan... och den måste varit den sötaste jag någonsin smakat.

Burr, känner igen detta. Har några gånger fått en hiskeligt söt smak i munnen av bakverk och kaffe t ex. Senast idag när jag drack en slurk kaffe ur en termos och det kändes som det var mer socker än kaffe i. Helt odrickbart, folk verkar ha satt sina smaksinnen ur spel här.

Svar: Hahaha åå brassar och kaffe alltså! Det är som om de vill ha en dubbelkick av energi, både koffein och socker. Är det något jag lärt mig här i Brasilien så är det att dricka kaffe svart! Men alla bönder jag träffar tycker att jag är lite konstig när jag inte vill ha något socker i.
Tuva

Kommentera här: