Dag 52

 
Måndagen den 17 november
Idag har det verkligen inte hänt mycket. Ana är i Brasilia på möte och kommer hem sent inatt. Jag började morgonen med att göra en vitamina på mjölk, banan och havregryn. Vid halv åtta gick jag ut genom dörren och gick till Liege för portugisiska lektion. Tog en annan väg och gick lite fel, men Torres är inte så stort och jag har ju ett rätt bra lokalsinne så jag hittade snabbt tillbaka. 
 
Hos Liege var jag i en och en halv timma. Tiden går verkligen snabbt under hennes lektioner! Det är kul och lärorikt. Det som är rätt bra tror jag är att hon inte går efter någon bok, utan vi startar ett samtal, till exempel vad jag har gjort i helgen, och så förklarar hon grammatiken efter det. Trots att grammatiken tar tid så hinner vi beta igenom en hel del samtalsämnen. Tror att det gör det lite roligare.
 
När lektionen var slut tittade jag på min telefon. En del meddelande från tjejerna på chatten, lite snapchats och meddelande från Giselle på facebook. Det var egentligen menat att jag skulle följa med henne på hennes engelska kurs på kvällen, men hon var tvungen att åka till Porto Alegre så det blev inte av. Jag gick hem och åt lunch med familjen. 
 
Nu på eftermiddagen så stannade jag hemma. Antagligen var Nelson och Cristiano redan ute och åkte. Så jag passade på att se en del av filmen som André gett mig tidigare. Jag valde delen om O movimiento das mulheres, för att göra lite efterforskning inför mitt brev till framtidsjorden. Så jag har spenderat dagen med att titta lite på film, söka information på nätet och skriva. Jag har även hört av mig till Sofia för att se om allt fungerar som det ska, vilket det verkar göra. På sin första dag här har hon fått beskära maracujáplantor (passionsfrukt) och koka hönsgödsel. Rivstart det! Kan dock inte lukta gott att koka hönsgödsel....
 
Nu på eftermiddagen/kvällen har jag upptäckt hur många filmer det är som jag vill se på bio, vilket jag informerade tjejerna om. Att de ska vara beredda på biomaraton. Det här är filmerna jag vill se:
 
Bilbo
Mockingjay
Girlhood
100 steg från Bombay till Paris
Innan frosten
Muren
The maze runner
Turist
My old lady
Bröllopskaos
Interstellar
 
11 filmer.. Så om det är någon som tycker att någon av dessa filmer som låter spännande, säg till så går vi när jag kommer hem! Det som förvånade mig var att tre av dessa filmer är franska. Jag tyckte inte alls om franska filmer förut och undrar nu om det är fransmännen som börjat göra bättre film eller om det är jag som fått sämre smak?
Hoppas innerligt på det första alternativet. Något som kan vara värt att notera är att Torres inte har någon biograf. Närmaste biograf ligger i Porto Alegre som är cirka två timmar bort med bil. Streaming sajter av film verkar heller inte vara någon stor grej heller och videoaffären går det rätt bra för då många här fortfarande hyr film. Lite Sverige för tio år sedan. 
 
Nu har Daniel och Laercio åkt till spirit center, deras kyrka av något slag. Jag börjar bli hungrig så ska gå ner och se vad kylskåpet har att erbjuda. 
 
JUSTE. Något jag glömde skriva. Ana och Laercio ska bygga om här i huset. Bland annat ska de flytta tvättrummet, göra köket större och förändra Daniels rum. Om mindre än två veckor kommer det stora arbetet börja. Men redan idag var det en man här och började med småjobb. Spacklade sprickor och liknande. Vad jag förstått så har de planerat det här väldigt länge och vill bli klara med det nu. Men det verkar vara ett rätt stort projekt och att börja med det lagom till jul är väl lite otajmat? Framförallt om köket ska göras om. 
 
Nej nu är jag jättehungrig. Ciao!
 

Kommentera här: