Dag 17

 
Måndagen den 13 oktober
Idag trodde jag skulle bli en rätt ohändelserik dag. Jag och Ana åkte in till Centro Ecologicós kontor och började jobba. Ana åkte sen hem för att äta lunch och jobba hemma medan jag åt på kontoret och väntade på att alla skulle anlända för planeringsmötet. När man är helt själv i en gammal kyrklig lokal och åskan mullrar utanför i ett samhälle på högst 100 personer så är det lite läskigt. Men men, jag överlevde såklart! Dock när alla kom till mötet kom även André och han bestämde sig för att köra hem mig så det blev inget möte. Jag blev släppt hemma och sedan upphämtad 1 1/2 timme senare av André. Tre minuter senare stod vi inne i en liten träningssal på andra sidan lagunen. Där hade vi coreträning med Filipe, en jiu-jiutsu kille, som också bedriver ett annat slags gym. Och vad jag älskar träningen här i Brasilien. Den här var lite mer lik fysträningen i fotbollen, men något annorlunda. Många övningar har jag gjort över 100 gånger och kan riktigt bra. Tror inte att André var beredd på att jag skulle det för han upprepade många gånger innan vi kom dit hur annorlunda den träningen är. När den för mig egentligen var högst naturlig, riktigt kul och skön träning. Och Filipe en väldigt avslappnad och trevlig tränare. 
 
Nu kommer ni tycka att jag är lite dum men André vägrar låta mig betala för träningen. Och då är det ändå privat träning som jag kan tänka mig kan vara lite dyr. Så visst på det sättet är det skönt, men folk här i övrigt är alldeles för snälla och låter mig inte betala för någonting, fast jag vill. Så jag vill betala för träningen men får inte för André. Men vi ska gå på den träningen med Filipe två gånger i veckan. Ser riktigt fram emot det! (Kommer aldrig vilja gå på ett vanligt gym igen i Sverige efter att ha varit här)
 
Nu till kvällen har jag pluggat lite portugisiska och tvättat för första gången här. På 17 dagar hinner man samla på sig lite tvätt. Men det som verkligen fascinerar mig i det här hushållet är hur ekologiska de är. Hade tänkt skriva om det här i ett annat inlägg egentligen men nämner det lite snabbt: De gör sin egen tvål. Den använder dem till att diska, tvätta och städa huset med. Och den fungerar enormt bra! Så ikväll har jag fått lära mig hur man tvättar med den. Något som är lite förvirrande dock är att de inte har någon vanlig tvättmaskin där man ställer in efter grader. Nej det är en kallvatten tvättmaskin och man kör efter tid istället. 
 
Nu är klockan sent för min del: 11 på kvällen. Åskan mullrar fortfarande utanför och regnet öser ner. Låter som om jag har en swimmingpool på min balkong när vattnet smattrar mot det vattenfyllda golvet. Från ett ställe på taket droppar det enformigt, som en tickande klocka. Det är högt och jag vill inte höra det. Älskar regnljud, men inte när det är enformigt. Får försöka lyssna till de andra regndropparna istället. Det är kallt och jag fryser. Behöver sömnen nu för det är tidig uppgång imorgon då Brasilien-Japan spelar någon gång tidigt. Och så ska jag hänga upp tvätten.
 
Boa noite!

Kommentera här: