Dag 19

 
Onsdagen den 15 oktober
Halva den är dagen har jag levt i smått panik. Länge har jag tänkt att jag ska söka in till universitetet men det är något jag antingen glömt bort eller inte haft tid med. Mitt mål har varit att hitta en utbildning som liknar Miljöanalytiker på Linnéuniversitetet i Kalmar. Det programmet passar mig perfekt men jag vill väldigt gärna plugga i en studentstad. Och om jag inte kommer in på en utbildning där så i en lite större stad än Kalmar som förhoppningsvis är lite roligare på vintern. Men nu, de här sista timmarna innan ansökningen stänger så har jag panikletat efter program som skulle kunna passa mig, tex miljövetenskap. Men alla de startar till hösten så de får jag söka i vår istället. 
 
Jag lever just nu i situation där jag inte riktigt vet vad jag gör imorgon, nästa vecka, månad eller till våren. Kanske är jag hemma i Sverige nästa vecka? Kanske åker jag hem om fem månader? Kanske jag åker till Liberia och volontärarbetar med Ebola? Kanske åker jag vidare bestämmer mig för att bosätta mig i Nord Korea? Kanske inte så troligt de två sistnämnda. Men jag har ingen aning. Högst troligt tar det nog ett tag innan jag kommer hem. Men för säkerhetens skull sökte jag kurser istället för utbildningar. Tre stycken kurser, 15 p dagtid på Stockholms Universitet. En kurs var på inrådan från min kloka vän Karin. Juridik är intressant men inget som riktigt tilltalat mig. Men Karin kom med en annan synvinkel idag, och det var att det kan vara bra att ha läst om man ska läsa miljövetenskap. Så det blev val nummer ett. Val nummer två blev ekologi, där man studerar vad som påverkar utbredning och antal av olika arter och hur de är anpassade till sin omvärld. Kurs nummer tre blev bevarandebiologi där man studerar om biologisk mångfald. De två sista kurserna tror jag att jag skulle tycka väldigt mycket om, medan juridiken skulle bli en spännande utmaning. Men som sagt är min framtid svår att spå så vi får se hur det går!
 
Annars har dagen varit väldigt lugn, när jag tänker tillbaka på den idag. Men jag har varit väldigt glad idag så det känns som om det har hänt väldigt mycket. Jag och Ana åkte in till kontoret på morgonen. Där skrev jag äntligen klart brevet till vängruppen på framtidsjorden och skickade iväg det. Fick snabbt svar av både Maria José och Jenny. Sedan i bilen på väg hem fick jag nya arbetsuppgifter av Ana. Bland annat att fixa och sortera bilder och börja resercha om svenska kooperativ. Om en månad ska jag hålla en presentation om svenska kooperativ för en grupp. På portugisiska (<--- Kolla jag vet en grej som jag ska göra om en månad!). Det blir en trevlig utmaning. Kan säga att jag det blir snart ett skypemöte med min kära farmor som jag tror har en hel del koll på det. 
 
Till eftermiddagen ringde Sara mig på Viber. Höll nästan på att bli lite tårögd, för när jag hörde hennes röst insåg jag hur mycket saknade henne. Men vi fick några fina catch up minuter där vi pratade om lite allt möjligt. Mycket om Brasilien såklart. Men det var hon som påminde mig om att det var sista ansökningsdagen till universitetet idag. Tack Sara! Nu i efterhand känns det väldigt skönt att ha pratat svenska med någon. Här i Brasilien tänker jag bara det eller brister ut när vi tittar på fotboll. Blir mycket ojojojojoj, vilket brassarna uppfattar som oioioioioi. Oi betyder hej på portugisiska. Kanske blir lite konstigt...
 
Och sen har jag sökt efter utbildningar. Och det tar ju verkligen sin lilla tid när man grottar sig ner i det. Tack Karin för hjälpen. Och tack Stina för goda råd! 
 
Klockan är nu sju här och efter midnatt för er hemma i Sverige. Har svårt att bestämma mig för vad jag ska göra nu. Men kanske ser jag klart Danmark-Portugal som spelar just nu. Danmark är något oerhört bra och sätter en enorm press på portugiserna. Cristiano Ronaldo är riktigt sur. Haha...
 
Boa Noite!

Kommentarer:

1 Åsa:

skriven

Fråga ana vad hon menar med kooperativ - ibland är gränsen mellan kooperativ och ideel förening tunn.//å

Svar: Ja jag ska. Har märkt att det finns en hel del olika kooperativ här och behöver en liten genomgång om vad som är vad, det hela gör mig lite förvirrad ibland.
Tuva

Kommentera här: