Funderingar unders kurs

 
 
Jag sitter i matsalen på Centro Ecológico. På en av de vita väggarna lyser en stor bild som visar google drive. Ett högt sorl runt om mig. Föreläsaren springer runt och försöker hjälpa alla. Får starka dejá vüer från Lin Education. Lärare som ska försöka lära sig datorer. Samma sak som hände på Danderyds Gymnasium händer här, på andra sidan jordklotet. I en ganska mycket mindre lokal och med mycket färre datorer. Till skillnad från Danderyds gymnasium där alla fick en dator, sitter det här lärare som inte har råd att köpa en egen. De får istället kika över hos bordsgrannen.

Vad jag har erfarit så har många lärare svårt med teknik, framförallt äldre lärare. De har inte växt upp i den tekniska revolutionen som vi, dagens ungdomar, har. De sitter som gigantiska frågetecken och många vågar knappt trycka någonstans för att de är rädda för att förstöra något. Andra är riktigt nyfikna och trycker överallt, men förvirrar bort sig vid första knapptrycket. Och det här är mina erfarenheter av svenska lärare. Svenska lärare som förmodligen alla redan har datorer hemma eller viss erfarenhet av det. Dessa lärare har även haft möjligheten att kunna ta med sig den dator de fått och experimenterat med dem.

Undrar lite hur det kommer gå för lärarna på kursen om de lär sig om google drive här, men sedan inte har en dator att gå hem till att öva och utforska på. De kanske har en stationär dator på skolan, men hur mycket tid har de på den? Meningen med denna kurs i google drive är att de ska lära sig så att de kan lära eleverna. Det är fantastiskt att ett sådant här initiativ tas, att utveckla skolan mer inom IT områden. Jag vet själv hur mycket google drive förenklade min skolgång och har sett hur det även gjort det på massvis av skolor runt om i Sverige, både för lärare och elever. Så det är verkligen fantastiskt att även den tekniska revolutionen kommer till skolorna på landsbygden i Brasilien. Men hur ska det gå när de får kunskapen men inte har resurserna? Och även om lärarna har det, så är det inte garanterat att eleverna har det där hemma.

Oroar mig för att kunskapen som lärs ut här snart kommer glömmas bort.
 
 

Kommentera här: