Long time no see

Herregud, en vecka. Hade för mig att jag var bättre än så! Förra veckan var fullspäckad. Seminarier hela tiden och få längre stunder på hotellet. Eller en hade jag då jag hade tänkt skriva ett inlägg men då fungerade inte internet på hotellet. Dålig tajming. Nu när jag har en fast punkt trodde jag att jag skulle kunna skriva igen veckan men så visar det sig att Anas wifi blockerat alla svenska hemsidor av en konstig anledning. Men hon har kanske löst det nu. Jag tänkte skriva mer ikväll om vad som hände förra veckan och varför jag gjorde det jag gjorde. Om internet tillåter förstås.
 
Tänkte bara ge en liten kort uppdatering om var jag är. Jag har nu kommit till Torres som ligger strax norr om Porto Alegre i södra Brasilien. Här bor nämligen Ana och Laercio som är gamla vänner till min farmor och pappa. De är också grundarna till Centro Ecologicó som jag nu börjat praktisera på, vilket jag också ska berätta mer om ikväll! 
 
Sitter nu på kontoret på Centro Ecologicó och kan därför nå svenska hemsidor. Vi har måndagsmöte på morgonen och Ana har nu lämnat mig med Gustavo. Som inte pratar någon engelska över huvudtaget. Det var den tystaste lunch jag ätit på väldigt länge. Vi försökte kommunicera men kan inte säga att det gick så bra. Tror att han har någon dialekt som gör att jag har svårare att förstå vad han säger. Men själv måste jag verkligen börja plugga. Så fort jag försöker prata får jag ju tunghäfta och så kan det ju inte fortsätta! I eftermiddag ska jag i alla fall följa med Gustavo till en bonde. Vet inte vad han ska uträtta där men det har något med agroforestry att göra. Ana var stressad och förklarade mest generellt vad de brukar göra hos bönderna. Men min uppgift är att ta kort, skriva ner vilka vi besöker, vad vi gör och liknande så att jag sedan kan rapportera till vängruppen i Framtidsjorden i Sverige om vad som sker på Centro Ecologicó. Lät som om jag skulle komma hem rätt tidigt idag och jag längtar efter att få komma ut och springa- innan det blir mörkt. 
 
Nu ska jag försöka lösa frågan hur fler inlägg ska synas på bloggen. För det gör mig galen att bara tre kan synas nu. Hör av mig så snart jag kan. 

Kommentarer:

1 Åsa Wrenfelt:

skriven

Jo, du dialekter är ett kapitel för sig. Själv förstår jag Rio-brasilianska men där ute bland bönderna i södra Brasilien talar de bakvänd skånska. Lär du dig och förstå dem så har du varit borta för länge... det tar flera år.
Kul att dokumentera vad de har för sig. Första gången jag såg en agroforesty-odling så fattade jag inte vad jag såg. Det såg mest ut som en skräpig skogsbacke - en salig rörig av jordtäckning, ogräs och blandade växter. Det var svårt att förstå strukturen - och det tycker jag fortfarande men nu vet jag att där finns ett tänk.

Kommentera här: