Dag 5

 

Onsdagen den 1a oktober...

...började med en bilkrock. Jag och pappa satt i en bil med några från miljöförvaltningen i Fortaleza. Hon som körde tittade sig inte riktigt för innan hon svängde till vänster. Samtidigt i det korsande körfältet kom en bil i alldeles för hög fart som körde rakt in i bakdelen på vår bil. Som tur var hann han som körde den andra bilen bromsa ganska ordentligt. Men hans främre del på bilen blev totalkvaddad, medan den bilen vi satt i knappt hade en skråma. Typiskt nog var det första gången jag någonsin åkt utan säkerhetsbälte då jag inte hittade något vid mitt säte. Men jag klarade mig fin fint! Pappa också för den delen. Efter krocken åkte vi till sanddynerna i en halvöken utanför Fortaleza och tittade på ekosystemen. Vi klättrade upp för en gigantisk sanddyna där ”de vuxna” bestämde sig för att ha konferens. Bättre plats kan man nog inte hitta för det där det var en fantastisk utsikt över havet, rio Coco och Fortaleza. 

 

Efter det åkte vi ner till en restaurang som ligger precis vid utmynningen av Rio Coco, där floden möter havet. Där åt vi lunch och badade i ett extremt strömt vatten. Att vi var där i jobbsyfte var svårt att tro just då, det kändes lite som himmelriket. Några meter därifrån ligger även ett ekomuseum som vi besökte. Ett väldigt fint litet museum som en man skapat för att utbilda ungar i skolor och öka medvetandet bland folket runt omkring varför ekosystemen är så viktiga. Där besökte vi ett mangroveträsk som ligger i anslutning till Rio Coco och plantera ett mangroveträd. Riktigt kul! 

 

Efter det var vi sena till ett möte med forskare, professorer och rektorer på federala universitet, men de förstod oss som tur var. Där hoppade de på Care of city projektet, vilket är fantastiskt. Vi gick sedan till ett hus i studentområdet där Pingo, en vän till Adalberto, bedriver ett kulturcentrum. Vi blev bjudna på kaffe, kaka och kulturkväll med fin musik, fantastisk sång och capoeira. Såklart visade det sig att Pingo också känner farmor, men jag börjar undra om det är någon i Brasilien som inte gör det? Kulturkvällen var riktigt mysig och härlig. En stund jag inte kommer glömma på väldigt väldigt länge, för sådana kulturutbyten är få men otroligt lärorika. 

Kvällen slutade sedan med en alldeles för sen och ovärd middag på stranden. Kul hade vi, men maten kom alldeles för sent och var inte något rekommendera. 

 

En extremt händelserik dag måste jag säga.

 

 
 
 
 

 

Kommentera här: