Så, vad gjorde jag i Fortaleza egentligen?

Vi tar det från början:

Min pappa, Peter, är miljökonsult på U&We, ett företag som han och en kompis startade för ca 20 år sedan. I tre år har U&We haft ett projekt tillsammans med bland andra Stockholms stad, Malmö stad, SP (Science partner, Sverige), JM (byggföretag i Sverige), NCC, White och några fler företag. 

 

Detta projekt, C/O city (Care of city), går ut på att inspirera varandra och forska fram nya alternativ till att bygga bättre, miljövänligare och hållbarare städer genom urbana ekosystemtjänster (dvs att använda gröna tak, gröna väggar, träd, parker, dammar och annan natur för att undvika översvämningar, få behagligare temperatur, öka rekreationen, minska buller, få renare luft etc). Om jag förstått det hela rätt så har Fortaleza stad haft ett liknande projekt. Så nu efter tre års arbete mötter (nästan) allihop för att presentera deras resultat och vidare forskning. 

 

Så nästan varje dag hade vi fullspäckat med seminarier på kalla universitet, med både brasilianska och svenska föredrag. Vi träffade många eldsjälar under veckan, som brann för lite olika saker men som arbetade alla för ett bättre samhälle, både på ett miljövänligt och socialt hållbart sätt. 

 

De brassar vi träffade var bland annat från Fortaleza stad, arkitekt föreningar och byråer i Fortaleza, olika universitet och forskare i Fortaleza, Camargo Corrêa (byggföretag i Brasilien). Det roliga var att det var de "högsta hönsen" som kom och lyssnade och var delaktiga, som till exempel rektorn för federala universitetet, framstående forskare och höguppsatta på företag. Det var också de som gärna ville gå med i Care of city projektet som vi svenskar presenterade. Nu blir det ett jätteprojekt. Riktigt kul!

 

Det sällskapet jag hängde mest med under veckan var pappas kollegor från projektet. Även om jag var ungefär 20 år yngre en den yngsta i sällskapet var det väldigt trevligt och jag hade riktigt kul. Det blev en hel del sena middagar med det tighta schemat, med öl, god mat och caipirinha. Tre av de hade aldrig varit i Brasilien förut så allt som tillhör Brasilien var ett måste att testa. De som var representerade från sverige var:

   
 
 
 

Och jag såklart, som var sällskapets fotograf! Det blev många bilder på föredrag i halvt lysrörsbelysta klassrum men också en del fina bilder ute på sanddynerna. Jag hoppas att de blev nöjda med bilderna i alla fall. En riktigt härlig och inspirerande vecka har jag haft!

 

Kommentera här: