Dag 1

Lördag den 27e september
Hela dagen började med att jag vaknade upp klockan 5. Inte så farligt för min del. Solen hade just börjat stiga upp vid den tiden också och är det just ute har jag svårt att somna om. När Adalberto vaknade blev det frukost. Papaya, apelsin, banan, lime och ägg. Plus maracujjajuice (passionsfrukt) på det. Allt ekologiskt. 
 
Adalberto har nämligen startat upp ett företag här i Fortaleza som är motsvarande ekolådan i Sverige. Alltså kör de ut ekologisk frukt och grönsaker i lådor till folk en gång i veckan. Det har gått sex månader sen de startade och de har redan cirka hundra prenumeranter. Ett riktigt fascinerande jobb hur de får tag i alla bönder, vilka krav de ställer på produkterna, sättet att leverera lådorna på och hur det i slutänden ändå är billigt. Så detta var det jag fick lära mig om under dagen. Efter frukost åkte vi till en väldigt väldigt liten marknad, med åtta stånd, där bönder (och några hippies från studentkvarteren runt om) sålde sina produkter. Där pratade Adalberto med några bönder som vill sälja till ekolådan och inspekterade kvalitén på deras grönsaker. Vidare åkte vi till kontoret och kylrummet där de fövarar och paketerar alla lådor. Utanför ser det ut som ett garage och inomhus känns inte som den mest kreativa miljön, men när man kommer in i kylrummet luktar det något helt fantastiskt av alla frukter och grönsaker. Ville stanna kvar där inne i kylan hela dagen och äta upp allt som fanns. 
 
Efter det var det dags för lunch. Och som jag hade hoppats på åkte vi till den underbara fårrestaurangen. Jag vet att jag tänkt äta mer vegetariskt här i Brasilien, men den här restaurangen är något alldeles särskilt. Jag som älskar får- och lammkött kunde inte stå emot. Så vi beställde in en bit får och en bit carne do sol (nötkött som är ingnuggat i salt och sedan hängts i skuggan i skogen (så att det heter solkött är egentligen helt missvisande)), en blandning av ris, bönor och smör som jag inte kommer ihåg vad det heter men är farligt gott och lite kokosnötsvatten. Fast jag blev proppmätt ville jag bara äta mer. Fårköttet var himmelskt gott. 
 
Med viss matkoma åkte vi hem. Plötsligt var klockan tre eller fyra. Jag tänkte gå ner och simma i poolen men vände ganska snabbt när den var full av 40-50 stycken yngre tonåringar. Måste ha varit något kalas av något slag. Så gick upp och tog en dusch istället för att sedan fixa lite smågrejer. Vid fem tiden blev det bläcksvart ute och min trötthet bara värre. Medan Adalberto gick ner till gymmet och tränade passade jag på att vila lite, men slutade med att jag somnade. Vaknade när han kom upp och då var det meningen att vi skulle åka och köpa bröd och mjölk. Men jag klarade inte av att ta mig någonstans, helt utslagen kände jag mig. Så jag åt lite papaya till middag och gick och la mig igen. 
 
Nu sitter jag här i sängen. Batteriet på datorn håller på att gå ut. Klockan är sju och jag har varit vaken sen halv fem. Hungrig som bara den efter den lite fattigare middagen igår. Idag kommer pappa och alla projektdeltagarna hit till Fortaleza. Klockan är elva i Lissabon så deras flyg går om fyra timmar. När de kommer förflyttar jag mig från Adalbertos lägenhet i förorten till ett hotell inne i stan. Det är vad som händer idag, annars har jag inga planer.
Nu håller jag på att dö av hunger så ska upp och äta en apelsin. 
 
Adeus!

Kommentera här: