Dag 2

Söndagen den 28 september
Oi! Jag har nu flyttat mig till hotellet Vela e Mar i centrala Fortaleza. Klockan är sju och jag ligger i sängen. Expertkommentatorn skriker ut "GOOOOL" från tvn då Palmeiras gör 1-0 mot Figueirense. Om det inte hade varit för bilarna och folket nere vid stranden hade jag hört vågorna. Varje kvart åker dit förbi ett litet tåg som spelar hög musik och på sidorna hänger det ut ungdomar förklädda till superhjältar. Barnen på tåget tjuter av glädje. 
 
Jag väntar. Väntar på att pappa och hans arbetskamrater ska komma fram. Men jag kommer bli tvungen till att sova då deras plan är försenat med åtta timmar. Deras plan skulle gått 15.00 från Lissabon (Lissabon tid) och vara här runt 19 (Brasiliansk tid) då det är ett flyg på sju timmar. Men nu hoppas jag på att dem lyfter om en halvtimma, som det är sagt, 23.45 (lissabon tid). Då kommer de fram till hotellet runt 04.00. För att sedan vara tvungna till att gå upp klockan sju och vara på plats på universitetet klockan nio. Tycker verkligen synd om dem. Och jag som tyckte att min försening från Lissabon till Fortaleza var jobbig, den var bara två timmar. 
 
Idag har jag annars bara tagit det lugnt. Småfixat med saker på datorn under förmiddagen, såna där saker som är så lätta att skjuta upp. Skönt att få gjort, även om jag har lite kvar. Lagade en förvånansvärt god laxgryta med Adalberto till lunch. Det var paprika, lax, tomat och maracuja (uttalas maraquschá). Hade väldigt svårt att tro att maracuja och tomat skulle gå ihop men de var som äpple och kanel. Eller choklad och banan. Eller choklad och kaffe. Alla dessa udnerbara kombinationer.
 
Han skjutsade mig sedan in till hotellet. Jag installerade mig, tog en dusch i den überläskiga duschen (eldusch) och drog mig sedan ut för att äta middag och köpa vatten. Gick längs stranden medan solen gick ner, snabbt som bara den. Klockan fem är det verkligen mörkt, känns som mitt i natten. Vilket kanske är det som gör mig så trött också. 
 
Nu har jag köpt tio stycken vattenflaskor så att pappa och arbetskamraterna har när de kommer fram. Och jag ska sova, klockan 19.25.
 
Boa noite!

Kommentera här: