Weekend

 

En lugn helg. Känns som om jag har haft rätt så många utav dem på sistone. Men jag har haft det mysigt och trevligt så jag klagar inte. Lördagen spenderades på Medborgarplatsen med föräldrar, farmor och faster på Urban agriculture festival, en hemtrevlig festival om odling i staden. Rätt plats för min farmor som älskar sådana tillställningar och skulle kunna prata med folk i timtal om odling, bin och biologisk mångfalld. Men någon längre vistelse blev det inte då hon inte har sin forna form längre och blir snabbt trött. Men jag såg att hon blev lite lyckligare av det och jag tror att hon kan leva på det rätt länge. När vi ändå var där passade jag på att jobba lite åt mamma och fotografera lite saker och ting som hon kan behöva i sitt arbete. Bra med två flugor i en smäll.
 
Till kvällen drog jag mig in till Ignatiigränden och umgicks med Anna och Fanny i några timmar. Fannys kompis Dennis kom förbi en stund också och rätt så livliga diskussioner om politik satte igång. Kan inte säga att vi tyckte lika om mycket när han var kristdemokrat och jag är, som de allra flesta vet, miljöpartist. Efter en stund bestämde vi oss för att byta samtalsämne helt och hållet så att vi inte skulle börja ogilla varandra. Vilket var tur det för han verkar vara en rätt trevlig människa.
 
Under söndagseftermiddagen strosade jag runt på Södermalm med Gusten, tog igen en sommar. Hela helgen avslutade sedan på mitt favoritställe i Stockholm: Fotografiska. Jag fick se klart Sebastião Salgados extremt vackra utställning Genesis. Flera bilder fick mig att tappa både tal- och rörelseförmågan. När jag kommer tillbaka från Brasilien ska jag köpa en eller två posters på mina favoriter för de pengar jag har kvar. Hans utställning hänger bara kvar i en vecka till, tar alltså slut på söndag den 14 september, så ta er dit och se den, för den är så otroligt vacker.
 
En bra helg, minst sagt.

Kommentera här: