ThuleTuvalu

 
 
Efter en lång vecka på dagis hade min energi näst intill tagit slut. Men jag tog mig i kragen och lyckades komma ut under fredagkvällen. Mycket tack vare att jag skulle träffa Tove, som jag inte träffat sen början på juni, men också för att vi skulle gå på bio. Den här helgen pågår det en klimatfestival, To future with love, på just Bio Rio och invigningsfilmen var ThuleTuvalu, som jag velat se enda sedan jag hörde om den. Det är en dokumentär om hur isarna smälter i Thule på Grönland och vattnet stiger i Tuvalu och hur det hotar befolkningen på respektive plats. I Thule kan snart jägarna inte längre jaga och får svårigheter till att kunna försörja sig då de bor på en sådan utsatt plats, samtidigt som befolkningen på Tuvalu inte kan bo kvar då vattnet snart rinner in i deras farstu. Matthias von Gunten, som gjort denna dokumentär, visar hur lika de två befolkningarna lever sina liv, på ett väldigt vackert men sorgligt sätt, vilket är fascinerande. En film alla borde se, särskilt i dessa tider innan valet. 
 
Efter filmen blev det middag på Ciao Ciao i Hornstull med catch up. Mycket har hänt i på två månader. Älskar de relationerna när man inte träffas så ofta men när man väl träffas är det som ingen tid gått alls. 

Kommentera här: